Nya steg mot en mer jämställd och jämlik hälso- och sjukvård

Idag presenterade Vänsterpartiet tillsammans med sammarbetspartierna i landstingsmajoriteten, S och MP, sitt förslag på inriktning för hälso- och sjukvården de kommande åren, 2015-2017. Partiernas gemensamma riktlinjer anger färdriktningen, innehåller prioriteringar och uppdrag till tjänstemännen som nu ska arbeta fram ett budgetförslag som ska behandlas av landstingsfullmäktige i november.

– Det är tydligt att Vänsterpartiet gör skillnad i landstinget. Med vår politik tar vi nya steg mot en mer jämställd och jämlik hälso- och sjukvård.

– Vi vill stärka den nära hälso- och sjukvården. Under de kommande åren ska primärvården tillföras nya resurser för att både stärka det förebyggande arbetet och förbättra omhändertagande vid sjukdom. Vi fortsätter också att förbättra psykiatrin och stärker kulturens roll i regionen, säger Linda Fleetwood (V), landstingsråd.

Linda Fleetwood
Vänsterpartiets landstingsråd Linda Fleetwood är nöjd med att ha fått fokus på bland annat kortare vårdköer, förbättrad cancervård och en jämlik vård och hälsa.

De rödgröna partierna har nu samarbetat i snart två mandatperioder. Framgångarna har varit stora för hälso- och sjukvården under dessa åtta år. Landstinget i Kalmar län har idag de kortaste vårdköerna i Sverige och de nöjdaste patienterna. Dessutom har ekonomin varit välskött. Under snart tio år har landstinget haft ekonomiska överskott och genom egna medel kunnat bekosta nya och renoverade sjukhuslokaler i hela länet. Får de rödgröna partierna fortsatt förtroende i höstens val kommer den politiska inriktningen att vara följande:

• Sveriges kortaste vårdköer ska bli ännu kortare. Partierna vill förbättra vårdgarantin de kommande åren. De rödgröna vill att landstinget ska sätta upp målet att senast år 2018 vara helt köfritt.
  • Cancervården ska utvecklas. Cancervården måste ses som akutsjukvård. Målet är att alla patienter ska få behandling inom fyra veckor.
  • De rödgröna partierna aviserar en ekonomisk satsning på primärvården de kommande åren.
  • För att öka medvetenheten och kunskaperna föreslås alla landstingets medarbetare genomgå en särskild jämställdhetsutbildning.
  • Fri tandvård ska införas för asylsökande mellan 18-20 år.
  • Som första landsting i Sverige införde Landstinget i Kalmar län fri sjukvård för länets äldsta medborgare (över 85 år). Nu vill de rödgröna se över förutsättningarna för att ta ytterligare steg och succesivt sänka åldersgränsen så att fler äldre omfattas.
  • Den ökande ohälsan bland unga ska motverkas genom att första linjens psykiatri byggs ut. Satsningen ska genomföras och följas upp.
  • Det folkhälsopolitiska arbetet ska stärkas. Bland annat ska landstinget engagera sig för att minska tobaksanvändandet bland unga. Folktandvården ska genom att använda en särskild kontraktsmodell (tobaksfri duo) även arbeta mot gymnasieungdomar i högre utsträckning.
  • En kraftsamling föreslås för att komma till rätta med de ökade kostnaderna för hyrläkare. Kontinuiteten med patienterna måste bli bättre. De rödgröna partierna föreslår att en tidssatt handlingsplan tas fram för att minimera behovet av hyrläkare.
  • För att förbättra rekryteringen av personal ska också ett regionalt vård och omsorgscollege stöttas, en resurspool för allmänläkare utredas och löneutrymmet förstärkas mot svårrekryterade personalgrupper.
  • Vid nästa stora upphandling ska kollektivtrafiken bli fossilbränslefri. Krav på biogas ska ställas. De rödgröna vill även se över möjligheten för KLT att underlätta studenternas resande mellan olika studieorter.
  • De rödgröna vill utreda om landstinget ska ta över ansvaret från regionförbundet för kulturpolitiken i länet. De rödgröna föreslår även att landstinget ska bidra med att ta fram en plan för skapandet av ett Kulturcentrum i Kalmar. Frågans ska tas med i kommande budget.