Landstingsgruppens nyhetsbrev

Landstingsgruppens nyhetsbrev mars

I början av mars hölls årets första fullmäktigemöte, vilket blev en ganska odramatisk tillställning utan större konflikter. Mötet webbsändes, men om man inte tittade så missade man inte så mycket. Det är tydligt att borgarna i länet är trötta och idélösa då de mest försöker göra storpolitik av detaljer. Det är kanske inte så konstigt då Landstinget i Kalmar län på många områden tillhör landets mest framgångsrika.

För ett medmänskligt samhälle

Den 12 mars fick landstingsrådet Linda Fleetwood möjlighet att delge för en del av dessa framgångar och hur Vänsterpartiet kan göra skillnad i politiken, när vänsterpartistiska landstingsråd och politiska sekreterare från hela landet samlades till ett möte i Stockholm. Tiden var såklart för kort för att redogöra för allt men hon redogjorde för hur vi infört avgiftsfri sjukvård för alla över 85 år och vid psykiatrisk tvångsvård, hur vi satsar på nära psykiatrisk vård för barn och unga, nya lokaler och ökat patientinflytande inom psykiatrin. Osv, osv.

Under mars månad har det också kommit flera bekräftelser på dessa framgångar. Vi bland annat fått veta att Landstinget i Kalmar län fortfarande har landets lägsta sjukfrånvaro. Dessutom publicerades årsresultatet i Vårdbarometern där alla Sveriges landsting och regioner deltar. Undersökningen visar medborgarnas attityder till, kunskaper om och förväntningar på hälso- och sjukvården. Glädjande nog så är det de boende i Kalmar län som har allra högst förtroende i landet till hälso- och sjukvården.

Kalmar län är också ett av de län i landet som har den miljövänligaste kollektivtrafiken. Tillsammans med Västmanlands, Stockholms och Jönköpings län har Kalmar län störst andel bussar som körs på förnybara drivmedel. Vid nästa upphandling, år 2017, ska det bli 100 procent fossilfritt i kollektivtrafiken.

Kalmar Länstrafik satsar nu också på mer närtrafik i länet. Det blir fler möjligheter att åka med den anropsstyrda kollektivtrafiken också kvällar och helger. Detta har varit väldigt efterfrågat i glesbygden där närtrafiken är (bör vara) ett viktigt komplement för många, inte minst unga.

Under februari firades att Landstinget i Kalmar län har haft den bästa tillgängligheten i landet under 2013. Vid landstingsstyrelsens möte 26 mars kunde man konstatera att tillgängligheten var fortsatt hög till såväl sjukhus som psykiatri.

Verksamhetsbesöken som den rödgröna majoriteten genomför varje vår har fortsatt under mars liksom arbetet med majoritetens riktlinjer inför kommande budget. Båda delarna fortsätter också ett par månader till.

Kaj Raving, politisk sekreterare
Vänsterpartiet Kalmar län