Lyckad distriktsårskonferens och 8 mars-manifestation

Gott humör och god självkänsla präglade de 60-talet delegater, styrelsemedlemmar och åhörare som lördagen 8 mars samlades till  distriktsårkonferens för Vänsterpartiet i Kalmar län. Konferensen gick av stapeln i ett Västervik som visade sig från sin allra soligaste sida. Detta gladde deltagarna vid den manifestation som hölls i ett avbrott i förhandlingarna.

Med anledning av att årskonferensen hölls på 8 mars så passade distriktet på att uppmärksamma Internationella kvinnodagen med en manifestation mot mäns våld mot kvinnor – för en samtyckeslag. Under manifestationen på Spötorget hölls tal av Mia Sydow Mölleby från partistyrelsen, Ellen Hanell från Ung Vänster, landstingsrådet Linda Fleetwood samt tidigare EU-parlamentsledamoten Eva-Britt Svensson. Dessutom bjöds på musik av Kristina Svensson och poesi av Jenny Wrangborg. Båda visade tydligt att kultur är ett utmärkt vapen mot det ojämlika och ojämställda samhället.

Själva årskonferensen bjöd inte på några överraskningar utan kunde i lugn och ro ledas av Mariann Gustafsson från Västervik och Bertil Dahl från Kalmar. Distriktstyrelsen och landstingsgruppen redovisade sina verksamhetsberättelser och bjöd på framgångshistorier från såväl distriktets kommuner som landstinget. Bland annat kunde distriktsordförande Lars Holmberg berätta att Västerviks enträgna kamp för ett nattis äntligen burit frukt. Landstingsrådet Linda Fleetwood tryckte särskilt på de stora satsningar inom psykiatrin som Vänsterpartiet drivit igenom.

Ekonomin i distriktet är nu god och kassören Pia Tärnblom kunde presentera en stark valbudget. Två motioner hade kommit in men båda motionärerna var nöjda med de svar som distriktsstyrelsen hade gett. Samtliga val gick valberedningens väg utan några som helst diskussioner. Såväl Lars Holmberg som Pia Tärnblom omvaldes med acklamation som ordförande respektive kassör. Det hela flöt på så pass bra att konferensen till och med kunde avslutas en timme innan utsatt tid.

Distriktet hade chartrat en buss som hämtade upp deltagare från Öland och södra delen av länet.

Delegaterna har samlats.

Distriktsorförande inleder med att ge en bild av det positiva läge som partiet befinner sig i.
Distriktsordförande Lars Holmberg inleder årskonferensen med att ge en bild av det positiva läge som partiet befinner sig i.

Ung Vänsters Ellen Hanell lyfte i sitt tal bland annat kravet på feministiskt självförsvar i skolan.

Landstingsrådet Linda Fleetwood lyfte fram Vänsterpartiets arbete med att göra vården i länet mer jämställd.
10
Åtskilliga flygblad delades ut under den dryga timme som manifestationen ägde rum.