Landstingsgruppens nyhetsbrev

Landstingsgruppens nyhetsbrev september

På landstingsstyrelsen i början av månaden hölls en redogörelse av det omfattande patientsäkerhetsarbete som pågår inom psykiatrin i länet. Tillgängligheten redovisades som vanligt och barn- och ungdomspsykiatrin fortsatte att visa bland landets bästa tillgänglighetssiffror även under sommaren. När det gäller vuxenpsykiatrin så såg det i stort sett lika bra ut. Det långsiktiga arbetet med där både fokus och satsningar riktats mot psykiatrin börjar nu så smått bära frukt. I Öppna jämförelser av hälso- och sjukvårdens kvalitet och effektivitet 2012 hamnade psykiatrin i Kalmar län sammantaget på tredje plats i landet.

Vid Trafikstyrelsens möte i mitten på månaden så fick Ragnar Olsson och Bertil Dahl gehör för Vänsterpartiets förslag om fri kollektivtrafik för pensionärer och för småbarnsföräldrar med barnvagn, så nu ska dessa frågor utredas. Vänsterpartiet gör som vanligt skillnad!

September bjöd på höstens första landstingsfullmäktige, som hölls i Västervik. På mötet behandlades bland annat två medborgarförslag, en revidering av trafikförsörjningsprogrammet, komplettering av miljöinriktning för driften av kollektivtrafiken, valkretsindelning för nästa val, riktlinjer för finansförvaltning, hantering av resultatutjämningsfond, ett antal interpellationer och en del annat. Debatten hettade till när Sverigedemokraterna inte ville anta länsstyrelsens program Integrationsstrategi för Kalmar län, med motiveringen att landstinget inte ska uppmana till ”massinvandring”. De fick snabbt mothugg från övriga, inte minst Vänsterpartiet. Bland annat så påminde Linda Fleetwood SD om att mänskliga rättigheter faktiskt gäller även i Kalmar län. Bortsett från det så var det ett relativt stillsamt fullmäktige.

I september hölls också informationsmöten i Västervik, Oskarshamn och Kalmar. Dessa vände sig till medlemmar och andra som är nyfikna på landstingsfrågor och kanske kan tänka sig att engagera sig i landstingspolitiken efter valet 2014. Intresset var stort och av de c:a 50 som var anmälda så var nästan hälften intresserade av att gå den heldagsutbildning för blivande landstingspolitiker som planeras till våren. Mer info och möjlighet att anmäla sig till den utbildningen kommer längre fram. Men vet man redan nu med sig att man är intresserad så kan man kontakta Kaj Raving, [email protected] eller 070 258 97 55.

Avslutningsvis några andra roliga nyheter vi fick ta del av under september. Länssjukhuset i Kalmar rankas som fjärde bästa plats i landet att göra sin AT-tjänstgöring vid. Samtliga AT-läkare i Kalmar skulle rekommendera en kollega eller vän att göra sin AT-placering vid Länssjukhuset i Kalmar, vilket väl får ses som ett bra kvitto.

Måndagen den 2 september öppnade Färjestadens hälsocentral i helt nya lokaler. Med nybygget får personalen och patienter vid hälsocentralen inte bara fräscha lokaler utan också större utrymmen än tidigare, vilket innebär att det nu finns utrymme för även en familjecentral också kommunens verksamheter kommer att finnas vid sidan av barn- och mödrahälsovård. En välkommen nyhet för många Ölänningar.

Kaj Raving, politisk sekreterare
Vänsterpartiet Kalmar län