Landstingsgruppens nyhetsbrev

Landstingsgruppens nyhetsbrev maj

Först vill jag flagga för att landstingsgruppen i höst kommer att hålla utbildningar/träffar för medlemmar (eller de som vill bli medlemmar) som är intresserade av sjukvård, kollektivtrafik, kultur, folkbildning mm mm. Ja, kort sagt, så vänder vi oss till alla som är intresserade av de frågor som berör landstinget och som vill veta mer om landstingsgruppen, majoritetssamarbetet och annat för att kanske engagera sig i landstingspolitiken efter nästa val. Vi kommer att hålla dessa möten i Västervik, Oskarshamn och Kalmar. Datum är inte klara utan detaljer kommer bland annat i nästa nyhetsbrev. Vet man om att man är intresserad kan man gärna anmäla sig preliminärt redan nu till: [email protected] eller 070 258 97 55.

Maj månad inleddes med att landstingsmajoriteten presenterade de riktlinjer som arbetats fram under våren. Dessa ligger sedan som grund inför höstens plan- och budgetarbete. Vänsterpartiets landstingsgrupp har gjort ett grundligt arbete och fått igenom flera nya viktiga saker. Några saker kan särskilt nämnas:

• Landstinget ska göra en rad olika satsningar på psykiatrin
  • Landstinget ska med inspiration från Malmökommissionen tillsätta en hälsokommission för jämlik och jämställd vård. Denna ska ta fram ett vetenskapligt underlag som grund för hur hälsan ska kunna förbättras för alla invånare i Kalmar län, särskilt för de mest utsatta. Malmökommissionen kan man läsa om här: https://www.malmo.se/kommission
  • Landstinget ska ta ett större etiskt och socialt ansvar vid upphandling genom exempelvis Fair Trade-certifiering och Vita jobb-modellen. Att införa Vita jobb-modellen är en fråga som partiet driver över hela landet. Man kan läsa om modellen här: https://avtalsinformation.nu/sidor/om_vita_jobb.htm
  • Landstinget ska ta ett initiativ för att särskilt lyfta upp och motverka ojämlikheten i cancervården
  • Landstinget ska delta i SKL:s jämställdhetssatsning Hållbar jämställdhet och underteckna CEMR-deklarationen. Man kan läsa om dessa här: https://www.skl.se/vi_arbetar_med/jamstalldhet/hallbar-jamstalldhet, https://www.skl.se/vi_arbetar_med/jamstalldhet/internationellt-jamstalldhetsarbete/cemr-deklarationen

I mitten på månaden fick vi reda på att skattepengar som ska gå till sjukvården i Kalmar län hamnar i fickorna på riskkapitalister i skatteparadiset Guernsey. Detta eftersom hälsocentraler i Kalmar ägs av finska riskkapitalbolaget Capman, vilket är möjligt eftersom regeringen tvingat på landstinget ”valfrihet”. Landstingsrådet Linda Fleetwood reagerade givetvis på detta, vilket man kan läsa om här: https://kalmarlan.vansterpartiet.se/2013/05/13/sjukvarden-ar-ingen-mekanisk-pengamaskin/

Arbetet med kultur och hälsa är något som drivits på av Vänsterpartiet. Det finns ett tydligt samband mellan kultur och hälsa, det har forskningen visat på senare år. Idag vet man att kulturaktiviteter kan vara hälsofrämjande och utgöra ett värdefullt komplement till rehabilitering och behandling. Det arbetet har nu börjat komma igång på allvar. Den 14 maj hölls en konferens i Oskarshamn kring kulturens betydelse för hälsan för att förmedla kunskap och inbjuda till dialog om forskning och praxis inom området kultur, hälsa och livskvalitet i länet.

Även vårdmiljöer är väldigt viktigt för hälsa och tillfrisknande och det tas nu hänsyn till när psykiatrin bygger och renoverar sina lokaler. Man har också stort fokus på att involvera brukarna i dessa processer vilket uppskattas mycket. Det kan man läsa mer om här: https://kalmarlan.vansterpartiet.se/2013/05/30/psykiatrin-i-vimmerby-rosas-for-brukarinvolvering/

2 juni håller landstingsgruppen det andra i raden av vad som är tänkt att bli en rad möten kring hur vi ska möta psykisk ohälsa hos barn och unga i framtiden. Vi håller mötet på Mejeriet i Nybro kl.15-17 och hoppas på god uppslutning kring denna viktiga fråga.

Maj månad avslutades med landstingsfullmäktige i Borgholm