Landstingsgruppens nyhetsbrev

Landstingsgruppens nyhetsbrev april

Arbetet med riktlinjerna, som ligger till grund för höstens budgetarbete har nu blivit klart. Den 23:e hade landstingsmajoriteten en gemensam valupptakt på Biostaden i Kalmar där vissa ”godbitar” presenterades. Valupptakten upplevde nog alla som väldigt lyckad och då var också alla som är nya i toppen på de olika landstingslistorna inbjudna för första gången. De kommer nu att bjudas in till varje gruppmöte fram till valet.

Flera av de nya blivande landstingspolitikerna var med vid den utbildning för blivande parlamentariker som landstingsgruppen anordnade i Oskarshamn i mitten på månaden.

I april invigdes de nya lokalerna för Familjecentrum i Kalmar. På familjecentrumet finns landstingets barn- och mödrahälsovård med kommunens socialtjänst och öppen förskola under ett och samma tak. På detta sätt skapas en mötesplats för barnfamiljer i centrala Kalmar. Under kommande mandatperiod är ambitionen att det ska finnas minst en familjecentral i varje kommun.

11 april släppte partiet centralt en av de stora nyheterna i vår vårbudget, en satsning på förlossningsvården. Samma dag följde vi upp detta genom att presentera satsningen för pressen i Kalmar med mycket lyckat resultat.

Detta följdes upp i Västervik veckan efter då samma sak presenterades där tillsammans med toppnamnet på landstingslistan i Västervik, Leif Svensson. Även där blev genomslaget bra i pressen. Dessutom passade vi på att träffa städpersonalen på länssjukhuset och genomföra ett studiebesök på tvätteriet i Västervik. Båda är kvinnodominerade arbetsplatser som sällan uppmärksammas men som är viktiga för att sjukvården ska fungera ordentligt.

Verksamhetsbesöken som majoriteten genomför har fortsatt och gör så in i maj. Vi har också hunnit med att träffa facken några gånger, både enskilt och med övriga majoriteten.

Kaj Raving, politisk sekreterare
Vänsterpartiet Kalmar län