• Politisk sekret...

Politisk sekreterare – sök tjänsten nu!

Politisk sekreterare till Vänsterpartiet i Region Kalmar län

Vänsterpartiet Kalmar län

Kommun: Kalmar

Korta fakta om jobbet

Omfattning: Heltid 100%

Varaktighet: mandatperioden 2022-2026

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning

Om jobbet

Att du har ett stort politiskt intresse och samhällsengagemang samt att du delar Vänsterpartiets värderingar ser vi som självklart.

Vi söker dig som trivs med en ombytlig tjänst där du har uppgifter som omfattar allt från administration till kommunikation och politisk beredning. Du gillar att jobba med människor och tycker att det är roligt med ett mycket växlande arbetstempo. Tjänsten innebär både en del ensamarbete och det ställer höga krav på att du är en person som är självgående och kan planera och utföra arbetsuppgifterna effektivt och med deadline, men också arbete i grupp.

Vänsterpartiet i Region Kalmar län har precis ingått i ett majoritetssamarbete för att styra regionen tillsammans med Socialdemokraterna och Centerpartiet. Vi kommer att ha ett regionråd med ansvar för bla personalfrågor, psykiatri och alla brukarföreningar. Vänsterpartiets regiongrupp består av regionråd, politisk sekreterare och fritidspolitiker som kommer att ha uppdrag i fullmäktige, nämnder, styrelser och beredningar. Vi kommer att arbeta enskilt och gemensamt med de övrigas regionråd, deras politiska sekreterare och regiongrupper, tillsammans med tjänstepersoner och invånare.

Region Kalmar län har 7 000 medarbetare som verkar för ett friskare, tryggare och rikare liv för länets invånare. Regionen ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, folkhögskolor, kultur, kollektivtrafik och regional utveckling. I regionen möts människor i livets alla skeden och det innebär ett meningsfullt och utvecklande arbete – varje dag.

Vänsterpartiet Kalmar län är ett stort distrikt med aktiva partiföreningar i länets samtliga 12 kommuner. I distriktet finns idag cirka 600 medlemmar och storleken på partiföreningarna varierar. I Region Kalmar län sitter Vänsterpartiet i majoritet och har 5 av 67 mandat/platser i Regionfullmäktige.

Arbetsuppgifter:

I rollen som politisk sekreterare är du ett stöd till vårt regionråd, vår gruppledare och övriga förtroendevalda vänsterpartister i regionen. Arbetet innebär till stor del arbete med kommunikation internt och externt, att ta fram underlag, politikutveckling och framtagande av politiska strategier i det egna partiarbetet men även gemensamt i majoritet. Du organiserar och administrerar möten och studiebesök tillsammans med regiongruppen. Du håller i internutbildningar, och har ansvaret för partiets Facebook sida, i både text och bild.

I arbetsuppgifterna ingår även att vara distriktsorganisationen behjälplig vid större arrangemang som exempelvis distriktårskonferenser, valkonferenser eller större arrangemang som vid 1 maj med flera.

Under valen är den politiska sekreteraren också en del av en organisatorisk och administrativ grupp som planerar och genomför valarbetet.

Arbetsuppgifterna är mycket varierande till innehåll och omfattning och ställer krav på samarbete och samtidigt förmåga att arbeta självständigt.

Kvalifikationer:

Erfarenhet av föreningsverksamhet i liknande organisationer är meriterande

Kunskap om politiskt styrd organisation

• God organisatör
  • Strukturerad och kan arbeta under tidspress
  • Är kreativ och har en analytisk förmåga
  • Är ansvarstagande och har förmåga att arbeta självständigt och ta initiativ till lösningar på problem eller utmaningar som uppstår
  • God samarbetsförmåga samt förmåga att bygga och underhålla nätverk
  • God social och kommunikativ förmåga är av stor vikt
  • Har stor datorvana och kunskap om de vanliga datorprogrammen så som Office 365, och kan använda dessa i organisatoriskt arbete

Det är särskilt meriterande om du:

• Har erfarenhet och goda färdigheter inom och intresse för sociala medier och kommunikation, till exempel erfarenhet av att skapa material som kräver layout
  • Erfarenhet av att arbeta med politisk verksamhet
  • Är bra på att uttrycka dig i tal och skrift, god förmåga att sammanfatta och kommunicera komplicerade frågor på ett begripligt och kortfattat sätt samt kan ta fram den viktigaste informationen ur en stor mängd information

Störst vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet

Tjänstgöringsgrad: 75% innevarande mandatperiod och 100% under perioden 010123-311226.

Anställning: Tjänsten är en visstidsanställning i enlighet med lagen om politiska sekreterare. Tillträde enligt överenskommelse hösten 2022.

Arbetstid: Oreglerad arbetstid, arbete kvällar och helger kan förekomma

Tillträde: enligt överenskommelse

Lön: Fast månadslön. För tjänsten som politisk sekreterare gäller Region Kalmar läns arvodesreglemente.

Arbetsplats: Tjänstestället är regionkontoret i centrala Kalmar

Urval och intervjuer kan ske löpande, vänta därför inte med din ansökan.

Uppdragsgivare

Vänsterpartiet i Region Kalmar län