Debattartiklar och insändare

Lägg fulspelet åt sidan och ta ansvar i stället

När rätten till personlig assistans infördes så var det en stor frihetsreform. Idag ser vi dessvärre hur de av oss som i vår vardag behöver hjälp av personlig assistent har drabbats av oacceptabla inskränkningar av assistansen – och därmed i våra liv.

Dagens nedmontering av LSS inleddes under den förra regeringen, då Liberalerna var en del av regeringsunderlaget. Vänsterpartiet har sedan dess tillsammans med andra kämpat mot försämringarna och motionerade redan 2009 om en lagändring. Utvecklingen kunde ha stoppats då, men den fortsatte – med Liberalernas goda minne. Konsekvenserna av detta ser vi idag.

Tusentals människor far illa och kämpar nu för rätten att få leva som alla andra. I det läget väljer Pierre Edström (L) att slå undan en utsträckt hand. Istället för att söka allianser som kan hjälpa alla oss som drabbas, ägna han sig åt fulspel för att söka politisk konflikt. Det gör oss faktiskt otroligt besvikna. Särskilt när det följs upp med mer av samma vara.

Läs Pierre Edströms (L) senaste replik i

Det gör oss också riktigt oroliga. Är det så att Pierre Edström och Liberalerna helst av allt vill göra LSS till en valfråga nu när de balanserar på fyraprocentspärren till riksdagen? Vi hoppas verkligen inte att det är så. Det skulle innebära att en lösning på dagens situation ligger minst ett år in i framtiden. Så länge kan vi inte vänta. Läget är akut och situationen måste lösas NU!

Pierre Edström har uppenbarligen insett att hans försök att koppla försämringarna av LSS till Vänsterpartiets inflytande över budgeten inte höll. Det är bra, men nu upprörs han istället över att vi gjort upp om budgeten med regeringen utan att vi gjort upp i alla andra frågor. Vi skulle säga att det är exakt vad man kan förvänta sig av ett oppositionsparti. Vilket Vänsterpartiet är.

Det är sant att Vänsterpartiet har haft stora framgångar i budgetförhandlingarna med regeringen. Det är också sant att det finns områden där vi inte nått dit vi velat och valt att inte göra upp. Ibland har det skett på grund av att regeringen sökt sig högerut och istället valt att göra gemensam sak med borgerliga partier, som Liberalerna.

Vi har exempelvis inte lyckats rucka regeringen när det gäller att rätta till det skattesystem som den borgerliga regeringen riggade för de rikaste. Vi har inte heller lyckats få regeringen att åtgärda de brister i LSS som pågått under lång tid men som eskalerat under senare år. Därför har vi sträckt ut en hand till Liberalerna och alla andra som liksom vi vill se en LSS värd namnet.

Till vår besvikelse fick vi se den utsträckta handen slås undan när Pierre Edström, i ett läge där vi behöver finna en lösning, valde att söka politisk konflikt. Vi tycker att det är sorgligt. Men om Pierre Edström är beredd att lägga det politiska fulspelet åt sidan och ta ansvar istället, så är vi beredda att sträcka ut vår hand igen.

Maj Karlsson (V), ledamot i Socialutskottet

Kaj Raving (V), riksdagskandidat

Läs artikeln i

Pierre Edström (L) ägnar sig åt fulspel om LSS