Kaj Raving och Linda Fleetwood toppar vallistorna i Kalmar län

I går lördagen 11 november hade Vänsterpartiet Kalmar län valkonferens. Egentligen var det två olika valkonferenser; val av kongressombud och val av riksdags- och landstingslistor. Av praktiska och ekonomiska skäl förlades dessa konferenser på samma dag och plats; Mönsterås Bio.

Val av kongressombud

Första konferensen handlade om val av ombud till valkongressen i Karlstad 9-11 februari.  Efter presentation av kandidaterna och några omröstningar valde konferensen de tio kamrater, fem ordinarie plus fem ersättare, som ska representera Kalmar län.

Hanna Gedin gästtalar

Valkonferensen hade äran att gästas av biträdande partisekreterare Hanna Gedin. Hon höll ett inspirerande hälsningsanförande om jämlikhet, Vänsterpartiets värderingar och vårt arbete med att bygga ett samhälle för alla – inte bara för de rikaste.

V står eniga bakom Kaj och Linda

Den andra valkonferensen handlade om val av riksdags- och landstingslistor. Valberedningens sammankallande Lena Granath berättade att både Kaj Raving och Linda Fleetwood har fått många nomineringar som första namn på riksdagslistan respektive landstingslistan. Inga andra hade blivit nominerade till dessa poster. En enig valberedning föreslog dessa kamrater till toppnamn för Vänsterpartiet Kalmar län. Valkonferensen valde med acklamation Kaj Raving som förstanamn på riksdagslistan och Linda Fleetwood som gruppledare till landstingsfullmäktige i Kalmar län.

Hela riksdagslistan och landstingslistorna kan du läsa här:

– Riksdagslista för Vänsterpartiet Kalmar län, 2018-2022

Landstingslistor för Vänsterpartiet Kalmar län, 2018-2022

Kvinnokampskören rockar loss

Efter en god lunch stod Kalmar kvinnokampskör för härlig underhållning. Medryckande låtar från den feministiska rörelsen får konferensen gunga.

Dolda talanger i presidiet

Ett presidium bestående av mötesordförande Karin Olsson och Erik Cardfelt samt Richard Deichmann som mötessekreterare guidade med van hand och med humor igenom alla punkterna på dagordningen. Ett uppskatt inslag var när mötesordförandena avslöjade sina dolda talanger som diktuppläsare.

Mot valseger 2018!

Vänsterpartiet Kalmar län vill även passa på att tacka personalen på Mönsterås Bio för god fika och service!

Båda valkonferenserna kännetecknades av enighet och kamratlig stämning. Med denna val-kickoff i ryggen jobbar vi tillsammans mot valseger 2018!

[su_animate type=”flip” duration=”8″]Ett Sverige för alla – inte bara för de rikaste! [/su_animate]

Läs pressmeddelandena från valkonferenserna: