Debattartiklar och insändare

Tiggeriförbud minner om 30-talet

REPLIK
Vänsterpartiets Per Gawelund svara Sverigedemokraterna Mattias Bäckström Johansson, riksdagsledamot och Adam Marttinen, kriminalpolitisk talesperson på deras inlägg i Barometern 25/9.

Att beskriva fattiga människor med utländsk härkomst, främst romer, som ”störande inslag i stadsbilden”, ”sanitära problem” och ”tiggarskara” står för en skrämmande människosyn.

Språkbruket minner om 30-talet och hur rasbiologiska idéer avhumaniserade vissa människor. Att tala nedsättande och konsekvent associera vissa folkgrupper med negativa bilder banade väg för nazisternas industriella utrotning av miljontals s.k. undermänniskor. Framförallt handlade det om judar, slaver och… ja just det, romer. Runt en halv miljon romer mördades i och utanför gaskamrarna.

Rasismen och förtrycket av romer, antiziganismen, överlevde nazityskland. Idag frodas antiziganismen ute i Europa, inte minst i Rumänien och Bulgarien. Detta är anledningen till varför många romer är mycket fattiga och tvingas tigga i främmade länder långtifrån nära och kära. I Sverige har antiziganismen också fått ökad spridning. Moderaterna i Vellinge kommun och i riksdagen har föreslagit att införa tiggeriförbud. Förslagen är efterapade från SD, utformade för att slå mot just fattiga romer.

Att företrädare för SD hetsar mot minoriteter, fattiga och redan utsatta människor är inte så förvånande. Det ligger i deras ideologi att så göra. SD är och förblir ett rasistiskt parti på yttersta högerkanten. SD grundades av gamla troende nazister som kämpade för Hitler tillsammans med en yngre generation nynazister.

Det tragiska är Moderaternas anpassning. Förra statsministern och moderatledaren Fredrik Reinfeldt tog under sin tid definitivt avstånd från SD och deras tiggeriförbud. Det finns inte många beröringspunkter mellan mig och Fredrik Reinfeldt men detta ställningstagande respekterar jag honom för. Dagens ledande moderater har gjort helt om; öppnat upp för samarbete och kan lätt anklagas för plagiat av flera SD-förslag.

Det är när traditionella högerpartier bekräftar och normaliserar extremhögern som några av mänsklighetens värsta brott har begåtts. Det förtäljer vår historia.

Per Gawelund (V)
Ledamot i distriktsstyrelsen Vänsterpartiet Kalmar län