Kaj Raving om regeringsombildningen

Det är bra att Stefan Löfven nu väljer att ombilda regeringen. Han visar på ett stabilt, statsmannamässigt, ledarskap. Det står i skarp kontrast till Alliansen som med stöd av SD enbart är ute efter att skapa kaos. Det är bra och viktigt att statsministern inte gav vika för det.

Det är nödvändigt att den minister som har ansvar för Transportstyrelsen får avgå och det är något vi har begärt. Alla inblandade kommer också att granskas i KU och det är bra. Där vill vi även att den tidigare borgerliga regeringen ska granskas.

Till skillnad från högerpartierna så ligger inte vårt intresse i att skicka ut Sverige i kaos, utan att faktiskt reda ut vad som blivit fel och förhindra att det kan ske igen. Vi avser därför att KU-anmäla förra Alliansregeringen för outsourcingen av IT-systemen på Transportstyrelsen. Alliansen bär ett stort ansvar för det som har skett. De kastar hellre ut Sverige i kaos än att erkänna sitt ansvar. Nu måste även de granskas.

Ledamot i partistyrelsen och VU-ledamot