Debattartiklar och insändare

Självklart ska banker vara skyldiga att hantera kontanter

Vänsterpartiet vill att bankerna ska bli skyldiga att hantera kontanter på ett enkelt, säkert och smidigt sätt, så länge kontanterna finns kvar. Det är inte rimligt att bankkunderna inte själva får bestämma över sina egna pengar, som vi nyligen kunde läsa om. När Lions ville sätta in de pengar som de hade fått in på sin julmarknad i Kalmar och som skulle gå till välgörande ändamål så vägrade banken. Det var nämligen kontanter.

Allt fler banker har helt upphört med kontanthantering eller infört restriktioner för hur man får ta ut och sätta in sina pengar på banken. Denna utveckling har gått mycket snabbt. Så sent som 2009 hade alla bankkontor kvar sin kontanthantering. Dagens situation drabbar många, inte bara Lions. Bankerna som mer eller mindre vägrar att ta emot kontanter innebär att företag och föreningar inte kan bli av med dagskassor eller insamlingar på ett enkelt och säkert sätt.

Störst är problemet på landsbygden då det är långt emellan de bankkontor som finns. Är då det närmaste bankkontoret ett kontantlöst så ställer det till det. Småföretagare kan få åka många mil i veckan för att kunna sätta in sina dagskassor eller kunna växla. Oron finns hos många småföretagare när de inte vet om de kommer kunna fortsätta med sitt företag då det blir allt svårare att upprätthålla sin verksamhet när tillgången till kontanter beskärs för företagaren och kunden.

Att bankerna slutar med kontanter är lite som att apoteken skulle sluta med medicin. Visst, ny teknik kommer lösa en del av problemen men många kommer inte kunna använda den än på länge. Andra behöver kunna se hur mycket pengar de har i plånboken för att kunna klara av att hantera sin ekonomi. Föreningar vill kunna bedriva julmarknader, driva bingoverksamhet, ha lotteriförsäljning och kunna sälja fika vid sina arrangemang. Ska bankerna få bestämma om de ska få göra det?

Det tycker inte Vänsterpartiet. Därför kräver vi att lagstiftningen ändras så bankerna tvingas hantera kontanter. Det kan inte vara meningen att de besluten ska ligga i stora privata affärsbankers slutna styrelserum och styras av privata vinstintressen. Vi vill ha en ekonomi för alla och då kan inte bankerna tillåtas styra över hur vi ska få använda våra egna pengar eller besluta om kontanterna ska avskaffas eller inte.