Debattartiklar och insändare

Stoppa besparingarna på personlig assistans

Irene Fleetwood (V)

I ett samhälle för alla har alla människor, oavsett funktonsvariation, full delaktighet i samhället och möjlighet att leva som alla andra. Personlig assistans är verktyget för att göra det möjligt. Därför kräver Vänsterpartiet att regeringen backar från kravet att Försäkringskassan ska minska antalet assistanstimmar.

Regeringen tycker att kostnaderna för personlig assistans är för höga. Att regeringen därför gett Försäkringskassan i uppdrag att ”bryta utvecklingen av antalet timmar inom assistansersättningen” får förödande konsekvenser för personer med stort hjälpbehov. Hittills i år har antalet personer med assistansersättning minskat med mer än 300 i landet.

Nyligen uppmärksammades ett fall, där en kvinna som nekats assistans för toalettbesök, avled efter att ha blivit kvarglömd på en offentlig toalett i en galleria. Det är ett fruktansvärt exempel på vad restriktiva bedömningar kan leda till, men i de flesta fall blir konsekvenserna aldrig synliggjorda. Det handlar om förtvivlade familjer som inte får sina behov tillgodosedda och om individer som isoleras.

När assistansreformen genomfördes 1994 så revolutionerade den livet för människor som tidigare varit hänvisade till ett liv på institution. Många har fått möjlighet att leva ett självständigt liv, bo i egen bostad, till en aktiv fritid, att arbeta och vara aktiva föräldrar. Det är med andra ord i grund och botten en reform för att alla människor, oavsett funktionalitet, ska ha möjlighet att bestämma över sitt eget liv.

Regeringen måste erkänna LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, som en rättighetsreform och inte se den som en bricka i ett ekonomiskt spel. Menar vi allvar med alla människors rätt att delta i samhällslivet så är LSS något att värna och utveckla, inte att spara in på.

Irene Fleetwood (V)
Ordförande Vänsterpartiet Kalmar län