Debattartiklar och insändare

Kortare arbetsdag – ett trumfkort

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Den största utmaningen för landstinget i Kalmar län är att rekrytera kompetent personal och det ser likadant ut i hela Sverige. För Vänsterpartiet är det viktigt att landstinget är en modern arbetsköpare som arbetar brett för att skapa ett modernt arbetsliv, men också ett modernt samhällsliv och familjeliv.

Att landstinget uppfattas som en attraktiv arbetsköpare är helt avgörande. De satsningar på utbildning, fortbildning, forskning som gjorts är viktiga förutsättningar för att säkerställa en god och tillgänglig hälso- och sjukvård. Att vi nu också beslutat om att införa rätt till heltid är ytterligare ett viktigt steg. Vi ser att en arbetstidsförkortning är nästa naturliga kliv in i framtiden.

På många håll runt om i landet pågår projekt med sex timmars arbetsdag. På enheten operation 1 på Mölndals sjukhus i Västra Götaland har försöket haft positiva effekter både för arbetsmiljön och möjligheten att rekrytera personal. Försöket har varit så lyckat att det nyligen förlängdes. Nu är det dags att även Landstinget i Kalmar län tar steget och provar kortad arbetstid.

Under flera år har ortopedkliniken på Mölndals sjukhus dragits med uppskjutna operationer och en tuff arbetsmiljö. Sjuksköterskor har slutat och andra har blivit sjukskrivna på grund av stressen och det fysiskt tunga arbetet. Köerna med patienter som väntar på proteser och höftoperationer växte. Den kortare arbetstiden gör att fler nu söker de lediga tjänsterna.

Vi har i vårt landsting många liknande utmaningar. För att bli en bättre arbetsköpare måste nya grepp prövas. Vi måste våga tänka nytt för att utveckla ett hållbart arbetsliv för vår personal. Att erbjuda kortare arbetstid och mer tid till familj och fritid – mer livskvalitet – kan bli ett trumfkort för att locka den erfarna personal som det är så stor brist på.

Att korta arbetstiden är en stor social reform. Den ökar livskvaliteten och kan göra att vi blir friskare, slipper förslitningsskador och stress och orkar arbeta ända fram till pensionen. Kvinnor som idag arbetar deltid kan få en heltid och bättre inkomster. Vi får mer tid för våra barn och för att leva rikare liv. De som idag arbetar för mycket får det bättre och landstinget blir en bättre arbetsköpare.

Sex timmars arbetsdag är ett exempel på hur man kan skapa förutsättningar för en mer hälsosam balans mellan fritid och arbete. Sådant kan man inte mäta i pengar. Då passar det inte in i dagens politiska debatt där det mesta ska motiveras av att det är lönsamt. Men rimligen är ekonomin främst ett medel för att folk ska kunna leva bra liv. Det glöms ofta bort i politiken.

Linda Fleetwood (V), landstingsråd