Vänsterpartiet gör skillnad för kvinnors hälsa

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Vänstermiljarderna som Vänsterpartiet har drivit igenom i förhandlingarna med regeringen tillför 10 miljarder kronor i form av statsbidrag till kommuner och landsting. För Landstinget i Kalmar län innebär det ett tillskott på 83 miljoner kronor. Bidraget är årligen återkommande vilket äntligen ger landsting långsiktiga planeringsförutsättningar.

När regeringen samarbetar med Vänsterpartiet blir det statsbudgetar som tydligt förbättrar vår gemensamma välfärd och gör den mer jämställd och jämlik. Förutom Vänstermiljarderna har vi fått igenom många andra reformer som handlar om förbättringar inom vården. Reformerna kommer att göra skillnad för många, inte minst för kvinnor.

* Förstärkt primärvård med inriktning på kvinnor
Hälsa är en klassfråga. Kvinnor utan gymnasieutbildning är den grupp som haft sämst hälsoutveckling. Det är också så att primärvården generellt upptäcker kvinnors hälsoproblem för sent. Med denna satsning så kan primärvården utvecklas för att bättre fånga in kvinnors hälsoproblem tidigt, till exempel när det gäller stress och kvinnors hjärtproblem.

* Förstärkt förlossningsvård
Att få barn är en av de allra viktigaste händelserna i våra liv. Det är också en sårbar situation där tillgång till personal med rätt kompetens är av yttersta vikt. Därför stärks förlossningsvården, i första hand genom stärkt bemanning och också genom kompetensutveckling för att minska kvinnors skador vid förlossningen.

* Avgiftsfri mammografi
Ungefär hälften av alla fall av bröstcancer upptäcks vid screening med mammografi. Tidig upptäckt är central för god prognos i behandlingen. Alla kvinnor mellan 40 och 74 år har rätt till mammografiscreening, men vissa kommer inte på undersökningen. Kvinnor med låg utbildning, svag ekonomi eller av utländsk härkomst utgör majoriteten av de drygt 150 000 som aldrig kommer på de allmänna undersökningarna. För att nå ännu fler kvinnor görs därför en satsning på avgiftsfrihet i hela landet.

I jämställdhetsarbetet krävs både snack och verkstad och detta är satsningar på jämställdhet som märks i vardagen.

Linda Fleetwood (V), landstingsråd