Debattartiklar och insändare

Vänstermiljarder till bättre välfärd

10 miljarder kronor mer om året till vården, skolan och annan välfärd. Det är resultatet av att vi i Vänsterpartiet nu har fått igenom vårt huvudkrav i budgetförhandlingarna med regeringen. Det är den största välfärdssatsningen hittills på 2000-talet. Satsningen finansieras bland annat genom att Vänsterpartiet också har fått igenom kravet på bättre beskattning av bankerna och finanssektorn.

Enbart de fyra storbankerna redovisade vinster på sammanlagt över 100 miljarder kronor år 2015. Nu är det dags att de bidrar till en bättre välfärd. Idag har vi den absurda situationen att samtidigt som en massa viktiga arbetsuppgifter i vården och omsorgen inte utförs, så saknar en massa människor ett arbete. Det är orimligt. Alla tjänar på att välfärden fungerar och att fler får jobba.

Vänsterpartiet har tidigare fått igenom många bra saker som gör stor skillnad för många människor. Gratis medicin och glasögonbidrag för barn, satsningar på bostadsbyggande, avgiftsfri mammografi och satsning på ungas psykiska hälsa för att nämna något. Nu gick vi ut hårdare och krävde något större. En permanent ambitionshöjning för vården, skolan och annan välfärd.

Nu är det då dags för det stora välfärdslyft som så väl behövs sedan högerpolitiken dränerat skola, vård och omsorg på resurser. Nu tar vi istället ett rejält kliv åt rätt håll igen när de 10 miljarder som Vänsterpartiet drivit i förhandlingarna med regeringen för att stärka välfärden blir verklighet. Höjningen är permanent och gör det därmed lättare för kommuner och landsting att anställa.

Dessa vänstermiljarder kommer göra skillnad i vanliga människors liv, i din och min vardag. Det är en historisk välfärdssatsning som kommer göra skillnad för både de som jobbar inom omsorgen och vården och oss som använder sig av den. När Vänsterpartiet är med och bestämmer får fler chansen att bidra till att ge våra unga en trygg uppväxt och göra de äldres dagar ljusare.