Linda Fleetwood (V) välkomnar satsningar på kvinnors hälsa

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Idag presenterade Vänsterpartiet de satsningar som man fått igenom i förhandlingarna med regeringen. Det är välkomna satsningar på jämlik hälsa med särskilt fokus på kvinnors hälsa. Bland annat satsas 130 miljoner kronor på att förstärka primärvården för de kvinnor som har sämst hälsa. Vänsterpartiets landstingsråd Linda Fleetwood gläds åt de viktiga satsningarna.

– Kvinnors hälsa och villkor är i fokus i de välfärdsreformer Vänsterpartiet fått med i regeringens höstbudget. Här finns nödvändiga förstärkningar på vård som kommer att ha betydelse här i Kalmar län, det känns bra säger Linda Fleetwood, landstingsråd för Vänsterpartiet.

Befolkningen som helhet blir allt friskare och lever längre. Men skillnaderna i hälsa mellan olika grupper kvarstår eller ökar. Kvinnor är en av de grupper som har sämre hälsa än genomsnittet. Även inom gruppen kvinnor finns stora skillnader i hälsa. Dödligheten i åldersgruppen 35-64 år är exempelvis dubbelt så hög bland kvinnor med förgymnasial utbildning jämfört med kvinnor som har eftergymnasial utbildning. För att minska dessa klyftor har Vänsterpartiet i förhandlingarna med regeringen drivit och fått igenom flera reformer som innebär en utbyggd välfärd med fokus på kvinnors hälsa.

Bland reformerna finns också avgiftsfri mammografiscreening för alla kvinnor från 1 juli 2016 och avgiftsfria preventivmedel för alla unga upp till och med 20 år från 1 juli 2017.

Sedan tidigare är flera andra viktiga satsningar klara, som gratis glasögon och gratis medicin för barn. Samt, inte minst, en satsning på förlossningsvården.

Linda Fleetwood, landstingsråd, 070 265 64 25