Busskort till asylsökande ger många vinnare

Lena Granath (V), ledamot i Trafikstyrelsen
Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Som Vänsterpartister är vår målsättning att kollektivtrafiken ska vara avgiftsbefriad för alla. Det här behövs för klimatet, men det är också en fråga om rättvisa och ökad frihet. Ingen ska hindras från att resa kollektivt för att man inte har råd. Det är en både grön och röd politik.

Som ett första steg har Vänsterpartiet föreslagit att man ska avgiftsbefria kollektivtrafiken för pensionärer i hela länet. Frågan håller nu på att beredas av KLT. Ur ett samhällsperspektiv kan förslaget leda till stor nytta då det ger pensionärerna ett rikare liv. Många pensionärer har dessvärre små inkomster och skulle bli mycket mer mobila om de kunde ta bussen oftare. Det skulle betyda mycket för att minska isoleringen bland äldre.

Detsamma gäller länets asylsökande som ofta sitter isolerade på landsbygden. En god integration är nyckeln för att asylsökande ska komma in i samhället och så snabbt som möjligt komma i egen försörjning. Tillsammans med Migrationsverket har landstinget och KLT därför gjort en affärsuppgörelse som går ut på att Migrationsverket köper biljetter till samtliga asylsökande i länet. Det är en uppgörelse med många vinnare.

De asylsökande givetvis, som slipper isolering och får större möjlighet att integreras i det svenska samhället. Detta ökar i sin tur möjligheten till arbete och egen försörjning. Boende på landsbygd och småorter vinner på att fler reser kollektivt på linjer med litet underlag eftersom det är resandeunderlaget som avgör om linjen blir kvar eller inte. Detta gynnar främst unga och äldre, som är de som är mest beroende av kollektivtrafik.

KLT och landstinget vinner också på fler resande på linjer med litet underlag, liksom på att man får en stabil intäkt och en vinst som kan gå till utveckla kollektivtrafiken. Samhället som helhet vinner på att kostnaderna minskar och skatteintäkterna ökar när fler asylsökande kommer i arbete och utbildning genom förbättrad integration. Det kallar vi en lyckad integrationsinsats och ett bra exempel på vilken viktig roll kollektivtrafiken kan spela.

För landstingets och KLT:s del är detta en affär som ger plus i kassan eftersom Migrationsverket köper busskorten. Så blir det inte om KLT själv avgiftsbefriar kollektivtrafiken, men vi tror att det finns andra stora värden att räkna hem. Inte minst en utjämnande ekonomisk effekt som gynnar låginkomsttagare. Att låta pensionärer åka utan avgift är därför ett steg i rätt riktning, mot avgiftsfri kollektivtrafik för alla.

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

Lena Granath (V), ledamot i trafikstyrelsen