Linda Fleetwood gläds åt V-framgångar för bättre förlossningsvård

Linda Fleetwood (V), landstingsråd

10 miljoner/år i tillskott till förlossningsvården i Kalmar län gläder Vänsterpartiets landstingsråd Linda Fleetwood.

Tillskottet är resultatet av att Vänsterpartiet och regeringen är överens om en satsning på 400 miljoner kronor per år 2015-2018, för insatser som rör barnmorskor och en förbättrad förlossningsvård. Medlen kan även användas till andra insatser som stärker kvinnors hälsa och skapar en mer jämställd hälso- och sjukvård.

Det är en viktig satsning för att säkerställa trygga och säkra förlossningar för alla som Linda Fleetwood givetvis är nöjd med.

– Man ska kunna känna sig trygg när man föder barn. Vi har en bra förlossningsvård i Kalmar, men denna satsning ger oss möjlighet att bättre möta de utmaningar som vi står inför.

Satsningen fanns med i den höstbudget som röstades ner av Alliansen och SD. Nu har vänsterpartiet alltså lyckats få in satsningen även i vårändringsbudgeten.

I förhandlingarna med regeringen har Vänsterpartiet därför krävt satsningar för att stärka landstingens arbete med att förbättra hela vårdkedjan kring den gravida kvinnan. Överenskommelsen med regeringen ger ett tillskott på c:a 10 miljoner kronor för Kalmar län.

– Vänsterpartiet vill arbeta för en säkrare och tryggare förlossningsvård. Det behövs fler barnmorskor. För att det ska bli möjligt måste lönerna höjas och arbetsvillkoren bli bättre. Detta är en kraftfull förstärkning som ger landstinget möjligheter få en ännu bättre mödra- och förlossningsvård, säger Linda Fleetwood.

Vänsterpartiet vill att alla förlossningskliniker ska sträva mot att uppnå målet att en barnmorska aldrig ska ansvara för mer än en förlossning i den så kallade utdrivningsfasen i taget. Detta ger barnmorskan full möjlighet att fokusera på den födande kvinnan och hjälpa henne genom förlossningen på ett tryggt och säkert sätt och skapar goda förutsättningar för en hög kvalitet i vården.

Linda Fleetwood, landstingsråd, 070 265 64 25