Vårdpersonal ska träffa patienter, inte drunkna i pappersarbete

En sak jag ofta möter när jag är ute och gör studiebesök eller praktiserar i vården är undersköterskor, sjuksköterskor och läkare som tycker att alldeles för stor del av deras arbetstid går åt till administration. För oss i Vänsterpartiet är det viktigt att säkerställa att rätt medarbetare gör rätt sak. Det sparar tid, skapar bättre arbetsmiljö och blir bättre för såväl personal som patienter om man styr resurserna rätt.

Det finns en hel del administrativt arbete som är regelstyrt och nödvändigt och som vi inte kan eller bör undvika. Det finns säkert administration som skulle kunna tas bort helt men framförallt ska vi se till att rätt medarbetare gör rätt saker. Genom att flytta över administration till annan personal än vårdpersonal så att de kan ägna mer tid åt patienterna i stället. Det tänker vi se till att det blir verklighet.

Sjukvården var ett av de områden där man var tidigt ute med att ”rationalisera” bort administration. Socialstyrelsen har konstaterat att 1990-talets stora neddragningar av medicinska sekreterare, undersköterskor och sjukvårdsbiträden, då man trodde sig kunna spara pengar, tydligt lett till tidsbrist för övrig vårdpersonal. Vårdpersonal tvingas i dag lägga en stor del av sin arbetstid på administration, medan lite blir över till patienterna.

Frågan är naturligtvis om vi spenderar pengarna rätt när vårdpersonal med sin utbildning ska spendera stora delar av sin arbetstid med att fylla i papper och formulär istället för att vara hos patienterna? Borde inte en utbildad administratör eller sekreterare göra detta jobb både snabbare, effektivare och bättre och därmed friställa tid för patienten?

Det tycker jag. Läkare, sjuksköterskor och undersköterskor ska naturligtvis träffa patienter, inte drunkna i pappersarbete.

Linda Fleetwood (V), landstingsråd