Vänsterpartiet välkomnade Asylstafetten till Kalmar län

Asylstafetten i FagerhultPå midsommardagen passerade den mycket uppmärksammade Asylstafetten gränsen till Kalmar län. Vänsterpartiet passade på att hälsa dem välkomna och visa sitt stöd för de vandrande. En av de som var med i församlingshemmet i Fagerhult var riksdagskandidaten Kaj Raving (V).

– Vänsterpartiet vill se en flyktingpolitik baserad på solidaritet och rättvisa, därför stödjer vi Asylstafetten.

– Asylstafetten är ett historiskt initiativ och deras budskap är livsviktigt. När människor flyr från krig och förtryck betraktas de ofta som siffror och volymer, i stället för just människor. Vi behöver lyssna på dem som drabbas av den nuvarande flyktingpolitiken – och att ta deras berättelser på allvar.

Förra sommaren gick Asylstafetten 2013, en 34 dagar lång fotmarsch från Malmö till Stockholm. En stor del av deltagarna var människor med egen erfarenhet av att fly sitt hemland och av hur Europa bemöter flyktingar. Deras ambition var att möta så många människor som möjligt längs vägen och berätta för dem om sina erfarenheter.

I år går Asylstafetten igen, men nu med målet att bli sedda av politikerna som fattar beslut. Asylstafetten 2014 startade i Malmö 8 juni och i år är slutdestinationen Almedalen, via färjan från Oskarshamn. Man välkomnar alla som vill att gå med, hela vägen eller en liten bit, något som Kaj Raving nappat på. Han kommer att på tisdagen gå med från Bockara till Oskarshamn.

– Det känns viktigt för mig att vara en del av en rörelse som står upp för en mänsklig flyktingpolitik. Jag vill gärna ta den här chansen att gå med en sträcka och samtala med dessa ungdomar som själva flytt för sina liv och nu organiserat sig för att skapa opinion. Det är så man kan förändra flyktingpolitiken och därför är det som Asylstafetten gör så betydelsefullt.

Kaj Raving, 070 982 96 68