Studenterna kläms åt av regeringen

Jimmy Block (V)

Regeringen Borg/Reinfeldt har tydligen börjat inse att det krävs lite extra inkomster till statskassan för att finansiera alla skattesänkningar, och de har hittat en lite marginell målgrupp att krama några slantar ut. Studenterna.

I deras förslag så sänks bidragsdelen med 300kr/månad, vilket ersätts av ett lån på 300kr/månad. Dessutom höjer de lånet med 1000kr/månad, vilket för studenter innebär en ökad studieskuld på 1300kr/månad.

Inom skol, vård och omsorg härjar privata aktörer som ta ut miljardbelopp i vinster. Dessa pengar beskattas inte ens i Sverige på grund utav skatteplanering. Vinsterna är dessutom skattemedel, inbetalt av dig och mig, som skänks bort till de redan rika, i gengäld får vi dålig kvalitet i verksamheten.

Eleverna i skolan betalar detta, gamla och sjuka inom vård och omsorg betalar för detta, och nu tvingas studenterna att vara med och betala detta.

Var med och kicka Alliansen ut ur Rosenbad i september så att vi återigen kan börja återuppbygga ett Sverige för HELA befolkningen!

Jimmy Block (V)
Lärarstudent