1 Maj

I år har vi chansen att gemensamt skapa århundradets 1 maj som en rejäl avspark inför en valrörelse som är avgörande för vi ska kunna skapa ett Sverige för alla och inte bara för de allra rikaste.

Det har aldrig funnits fler svenska miljardärer än i dag och de är dessutom rikare än någonsin. Samtidigt är det många, många pensionärer som tvingas leva på en för låg pension. Alldeles för många föräldrar har inte råd med någon ny vinterjacka till barnen trots att den gamla är för liten. Sverige har blivit ett land med stora klyftor. Ett land där de rikaste drar ifrån oss andra. Så kan vi inte ha det.

Det är vår tur nu. Det är bara tillsammans vi på allvar kan utmana den ekonomiska eliten. Vi vet vilka som får betala priset för deras lyxliv. Vi är pensionärerna som får vända på slantarna trots ett långt arbetsliv. Vi är kvinnorna i välfärden som sliter med en stressig arbetsmiljö och oskäligt låg lön. Vi är alla de som inte alls får något jobb eller får hoppa runt mellan otrygga deltidsjobb och knappt får inkomsten att räcka till. Vi är personerna som mister våra LSS-insatser, vilket får katastrofala följder för oss och våra anhöriga.

Tillsammans kan vi bygga ett samhälle för alla och inte bara för de rika. På 1 maj går vi man ur huse för att visa hur många vi är som tror på ett jämlikt samhälle. På baksidan kan du se var i Kalmar län du hittar ditt närmaste 1 maj-firande med Vänsterpartiet. Du kommer väl?

På följande orter i Kalmar län kan du fira första maj med Vänsterpartiet:

Kalmar

Samling på Stortorget kl 13. Avmarsch till Stadsparken kl 13.30. I Stadsparken blir det tal av bland annat Karin Rågsjö, vårdpolitisk talesperson, och LSS-aktivisten Nora Eklöv. Adèe står för underhållningen.

Nybro

Samling vid Gula grillen i Kungshall kl 11. Där blir det korvgrillning innan det kl 12.15 blir gemensam avfärd till Kalmar för att delta i firandet där.

Oskarshamn

LO-Facken Oskarshamn, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, ABF och SSU. Samling vid Mäster Palms plats kl 13. Avmarsch till Stadsparken 13.30 där det blir tal av bland annat Vänsterpartiets Lena Granath.

Hultsfred

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Kommunal och LO. Samling vid Valhall kl 10.30. Avmarsch till Järnvägsparken kl 11 där Vänsterpartiet bland annat delar ut kulturpriset.

Vimmerby

Firandet börjar i Gästgivarehagen kl 11. Där blir det tal av lokala företrädare. Linn Olsen underhåller. V bjuder på kaffe och korv.

Emmaboda

Centrumtorget Kl 10-12
Talare: Anita Strömberg, Nybro
Nicke Grozdanovski. Emmaboda
Camilla Holgerssonn, Emmaboda
Musik: Samuel Nordström

Klicka på länken och anmäl ditt intresse på vårt Facebook-evenemang.

[https://www.facebook.com/events/570536833307567/]